Tuesday, June 30, 2009

Sama-sama Tanggung

Kebanyakkan akhbar hari ini menyiarkan satu berita tentang beberapa penculik yang kempunan untuk berjoli katak dengan hasil tebusan berjumlah RM 650, 000.00 lepas culik isteri seorang peniaga di Muar.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/Mutakhir/20090701083213/Article

Jangan memain tu...RM 650, 000.00. Ada beberapa perkara yang boleh diambil iktibar dari peristiwa ini. Pertama, sudah tentu sekali keadaan persekitaran yang semakin tidak selamat. Susah kita nak rasa keadaan seperti tahun 70 dan 80 an dulu.

Kedua, kalau kita dianugerahkan Allah s.w.t harta kekayaan janganlah tunuk-tunjuk sangat sampai menarik perhatian orang. Diam-diam sudahlah. Buat amal secara senyap. Biar antara kita dengan Allah sahaja yang tahu. Lagipun kemewahan tu bukan kita punya. Pinjaman dari Allah sahaja.

Macam mana nak kata segala kemewahan di dunia ni kita punyai, roh yang ada dalam badan ni pun tak boleh kita nak pertahankan bila sampai masanya. So..what the fuzz about?

Bagi mereka yang berenam tu ada peribahasa yang sesuai untuk diaorang

SAKIT SAMA MENGADUH, LUKA SAMA MENYIUK

Apabila dua orang atau lebih melakukan sesuatu kerja dan ditimpa musibah hendaklah sama-sama merasa. Jika luka biar sama menyiuk, iaitu menarik nafas dalam mulut kerana sakit.

Cuma pastikan kerja yang dilakukan itu kerja yang baik kerana ikut hati sesal yang tidak berkesudahan.

No comments:

Post a Comment